Odbiór mieszkań i domów – samemu, czy z pomocą specjalisty?

Zakup własnego mieszkania to duża rzecz. Niezależnie, czy to nasze pierwsze, czy też kolejne. Suma przeznaczona na jego zakup, która zawsze była znaczną wartością, w ostatnich latach urosła jeszcze bardziej. Jeśli wydajemy na coś dużo pieniędzy, to dobrze, aby było to ich warte.

Na co zwrócić uwagę przy odbiorze

Pewne niedociągnięcia, czy też wady nieruchomości jesteśmy zauważyć gołym okiem, nawet jeśli nie mamy żadnego doświadczenia w branży budowlanej. Wiele jednak rzeczy może umknąć oku nawet doświadczonego w pewnym stopniu nabywcy. Istnieją również takie, które są w stanie dostrzec tylko specjaliści. Istotne jest, aby zapoznać się z zawartymi w umowie kupna informacjami. Umowa taka powinna zawierać oferowany nam standard wykończenia. Jest ona punktem wyjścia oraz odniesienia, podczas gdy wykonujemy odbiór mieszkania. Warto zabrać ze sobą pewne narzędzie jak np. poziomica, taśma miernicza, czy też kątownik. Pozwolą one na ewentualne ujawnienie podstawowych wad i niezgodności.

Specjalistyczna usługa

Jeśli nie czujemy się wystarczająco kompetentni lub też chcemy mieć pewność, że nasz nowy dom lub mieszkanie zostało wzniesione z zachowaniem wszelkich standardów i nie będzie sprawiać kłopotów w eksploatacji, możemy się zdecydować na pomoc w odbiorze, świadczoną przez odpowiedniego specjalistę. Usługami takimi zajmują się firmy zatrudniające doświadczonych inżynierów, np. Renomabud. Cena usługi zależy od metrażu, który ma być poddany ocenie oraz złożoności usługi i użytych w niej narzędzi i urządzeń. Jest to nie więcej niż kilkaset złotych. Sam odbiór nie trwa najczęściej więcej niż dwie godziny. Podczas takiego odbioru, specjalista sprawdzi wszelkie konieczne parametry wszystkich pomieszczeń. Są to np.:

  • wysokość pomieszczeń,
  • powierzchnia mieszkania,
  • geometria ścian i sufitów (piony i poziomy),
  • jakość wykonania ścian i sufitów,
  • ewentualne usterki.

Coraz częstsze staje się również wykonanie badań termowizyjnych pomieszczeń, które pomaga znaleźć miejsca, którymi dostawać się może do wnętrza zimno.

Co dalej?

Jeśli wykryjemy jakieś wady, deweloper ma 14 dni na odniesienie się do nich, a następnie, jeśli zostaną uznane, 30 dni na ich usunięcie. Po miesiącu lub krótszym czasie, jeśli deweloper zdąży wcześniej, następuje drugi odbiór, najczęściej z towarzyszącym mu przekazaniem kluczy. Warto nie ufać sprzedającym na słowo i sprawdzić jakość wykonanych poprawek. Jeśli podczas drugich oględzin wykryjemy inne niż za pierwszym razem wady, również możemy zgłosić co do nich obiekcje.